Benodigdheden

De controle op e-commerce en etiketten wordt versterkt.

Op 13 december 2014 werd de regelgeving aangepast voor de weergave van etiketten. Het doel van deze verandering is om etiketten beter leesbaar te maken, waardoor de informatie over producten duidelijker leesbaar wordt. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) gaat eind 2015 starten met het voeren van extra controles op naleving van deze nieuwe regels voor etiketten en webwinkels.logo

Veranderingen op de etiketten

Eén van deze regels beschrijft het vergroten van de verplichte informatie op etiketten. Deze informatie dient nu in een lettergrootte van 1,2 mm beschreven te zijn. Naast een groter lettertype dienen allergenen duidelijker herkenbaar gemaakt te worden. Het betreft hier voornamelijk allergene voedingsstoffen zoals gluten, melk, noten en andere veelvoorkomende allergene stoffen. Zelfs de informatievoorziening veranderde wanneer men producten via bijvoorbeeld webwinkels koopt. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit heeft wel aangegeven dat het invoeren van nieuwe regels bij nieuwe wetgeving niet direct gesanctioneerd wordt, maar dat er in het najaar van 2015 welk extra controles worden uitgevoerd.

Invloed nieuwe regelgeving op webshops

Het wordt nu gebruikelijk dat webshops meer informatie op etiketten gaan verstrekken dan voorheen. Men moet ook online van alle informatie worden voorzien vóórdat het product daadwerkelijk wordt verkocht. Denk hierbij eens informatie zoals welke ingrediënten het product bevat, de hoeveelheden van bepaalde stoffen, het gebruik (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) en specifieke meldingen over de samenstelling van het product.label-etiketten

Het nastreven van de regels door Megaflex in Bladel

Megaflex in Bladel levert ook gedrukte etiketten aan verschillende bedrijven binnen de voedselindustrie. Dit zijn bedrijven verschillend van groothandelaars tot aan bakkerijen en groenteverkopers. Megaflex is in deze alleen verantwoordelijk voor het bedrukken en leveren van bedrukte etiketten.